zondag 6 december 2009

Lusten strandbeesten suikerklontjes?

Jaren geleden zag ik Theo Jansens strandbeesten in de Kunsthal, regelmatig zie ik er een of twee op het talud vlakbij Ypenburg. Indrukwekkend hoe hij een verzameling PVC-buizen, plakband en tie-wraps getransformeerd omwerkt tot intrigerende creaturen, die over het strand wandelen. Prachtige beesten die tot de verbeelding spreken,je kunt er verhalen bij bedenken, gedichten over schrijven, en natuurlijk over filosoferen! Toen ik gisteren met twee groepen studenten van de Reinwardt Academie aan de slag ging, zag ik mijn kans schoon. Hoe dachten zij hierover? In kleine groepjes bedachten ze vragen. Is dit speelgoed of kunst? Horen deze beesten binnen of buiten? Zijn de strandbeesten levend of dood? Mag je voor God spelen? De eerste groep ging in gesprek over de vraag of je van een strandbeest zou kunnen houden zoals van een hond. De tweede groep vroeg zich af wat een strandbeest zou eten. Op de vraag waarom je dat zou willen weten kwam het idee naar voren dat je, om vriendjes te kunnen worden, hem iets lekkers zou kunnen geven - zoals je een paard een suikerklontje geeft. Kun je vrienden worden met een Strandbeest?

Wil je meer weten over Theo Jansen en zijn strandbeesten? Een aanrader: het boek 'De grote Fantast' dat in 2008 verscheen bij Uitgeverij 010.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten