donderdag 29 april 2010

Multi-touch-tafel

Gisteren was ik te gast bij het Historisch Museum Rotterdam. Ik was zeer onder de indruk van de vernieuwde tentoonstelling Stad van Rotterdammers. Vooral het deel Rotterdammers Up in het Schielandshuis waar het recente verleden van Rotterdam op bijzondere wijze wordt gepresenteerd. Naast vier prachtige themapanelen, die als gigantische glas-in-lood-ramen ogen, zijn er presentaties met heel veel beeldmateriaal. Acht migrantenfamilies, die in 1999 werden gefilmd voor de tentoonstelling 'Rotterdammers' in het Wereldmuseum, zijn nu, tien jaar later, opnieuw gevolgd.
Mijn uitnodiging had te maken met het uitwerken van het educatieve deel voor scholen. In het kader daarvan maakte ik kennis met de multi-touch-tafel in de tentoonstelling. Ik vond het geweldig! Gewoon met je handen erover heen: beelden oproepen, zoeken, draaien, spiegelen, vergroten, verkleinen, filmpjes tevoorschijn halen, informatie vragen, zoeken in thema's.
De scholen die hiermee aan de slag gaan krijgen de gelegenheid om deel te nemen aan een heel bijzonder project, waarin de historische en de recente geschiedenis van Rotterdam en de Rotterdammers is samengebracht.
En waarvan ik erg gecharmeerd ben is het feit dat die voortdurend zal worden aangevuld door jonge Rotterdammers, die hun eigen geschiedenis gaan vastleggen.
Een sterk voorbeeld van de gedachtegang die pas bij de kinderen in mijn groep tijdens het filosoferen naar boven kwam: tijd is overal, alles is tijd, en alle toekomst wordt ook verleden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten