dinsdag 19 april 2011

Iedere groep is bijzonder

Het begon allemaal in 2006, in Rotterdam. Deze week is er afgesproken dat het project ik mis je zo daar haar vijfde jaar in gaat! En hoe vaak ik het project ook al begeleidde, het is iedere keer weer bijzonder. De gedichten die de kinderen meebrengen, ze lijken ieder jaar mooier te worden. Zo was er in Delft deze prachtige tekst over niemand missen:

Niemand mis ik

Niks is misgegaan

Niks mis ik aan niemand

Niemand mis ik

Niks aan niemand mis ik

Niks is misgegaan

De groep die ik van vandaag ontmoette op begraafplaats Jaffa in Delft tastte met elkaar af wat dat missen nu toch eigenlijk is. Heeft het te maken met gehechtheid, is het een gevoel? Kun je je sleutels net zo missen als je een vriend mist? En als je een vriend mist, wat mis je dan? De vriendschap, de gezelligheid, het samen delen: allemaal voorbeelden van hoe je mist, maar wat is het dan? Je eten, dat kun je wel missen, maar je kunt er niet aan gehecht zijn. Het is tijdelijk, iets dat er maar kortdurend is. Maar een baby die maar een dag heeft geleefd, die is er ook maar tijdelijk, hoe zit dat dan? Als een baby wordt geboren, dan is het 'gehecht zijn' er meteen, dat heeft geen tijd nodig. ‘En,’ aarzelde er een, 'geldt dat ook voor vaders of alleen voor moeders? Die hebben er toch al een tijd contact mee gehad, dat je zo’n kindje voelt schoppen in de buik.’ En dan komt er opeens iemand met een idee waarover we allemaal nog lang kunnen nadenken:

Missen dat is de toegang tot hetgeen waaraan je je hebt gehecht…

9 opmerkingen:

  1. Het is heerlijk iets te missen
    en niet precies te weten wat.
    Mieters is het om te gissen
    mis ik een kikker of een pad?

    ’t Liefst zo een die zich laat kussen
    en dan een prins wordt op een paard.
    Die niet omkijkt naar mijn zussen.
    Hij geeft niets om hun vlechtjesstaart.

    Als hij mij ziet met mijn stekels,
    is hij verloren en voorgoed.
    Dan bibbert het in zijn knekels
    van liefde en van heldenmoed.

    Missen kan zo heerlijk wezen,
    zo dromerig, zo fijn niet waar.
    Maar wordt missen te echt missen
    dan vind ik missen reuze zwaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Later als het grote missen
    Op zijn knieën is gaan zitten
    En je niet steeds hoeft te huilen
    Dan komt het er, mijn lief, op aan.

    Klein verborgen in zijn hoekje
    Geen zware steen meer in je buik
    Jij weer lachend, touwtje springend
    Het missen lijkt zacht weggegaan.

    Iedereen doet naar vergeten
    Koopt een jurk in gele kleuren
    En gaat praten naar gebeuren
    Geen mens meer die nog somber rouwt.

    Tot op een dag na honderd jaar
    De merel fluit, ’t is prachtig weer
    Opeens voel je van binnen dat
    Je nog ontzettend van hem houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. één mis is gen mis
    twee mis
    dat heet missen
    ben je amerikaan
    of katholiek
    dan blijft het naar
    de betekenis gissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mist er in de gen een e?
    dan is missen missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ongelogen, klein verwonderd,
    Groeit daar ergens diep in mij
    Wat mij onbekend gekend heeft
    Zacht duwt het, weerbarstig vrij.

    Was het vroeger overbodig
    Was het kwijt of zoekgeraakt
    Was het als terloops vergeten
    Was het enkel nog maar zaad.

    Onvermoed roept het verlangen
    Ogen ademen weer uit
    Merels staan in lucht en zingen
    Hoor dan! alles roept en fluit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weet je dat je zo kunt missen
    dat je bijna mistig wordt?
    Dat verschrikkelijk gemis van binnen
    maakt je grijs en grauw verdord.

    ‘Mistig’, hoor ik je al vragen
    ‘dat is enkel toch het weer?’
    Lief, je zult het ooit wel snappen,
    schrijf ik hier met beven neer.

    Want ik hoop zo dat je dom blijft.
    Dat je nooit snapt wat hier staat.
    Dat je nooit en nooit en echt niet
    iets gewoon echt missen gaat.

    Dat je dat nooit voelt voor iemand.
    Iemand missen voelt als zeer,
    zonder pleister, kusje, over,
    want juist over lukt niet meer.

    Grote mensen zeggen dapper:
    ‘Missen hoort er eenmaal bij.’
    Nou dan missen ze maar zelf,
    maar gemis hoeft niet voor mij.

    Want hoe kan ik jou ooit troosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O, ze zullen me zo missen
    als ik, straks, er niet meer ben.
    Denk maar niet dat het aan mij ligt,
    mooi dus niet, het ligt aan hen.

    Altijd heb ik het gedaan,
    maar daar is dus niks van aan.

    O, ze zullen me zo missen
    als ik niet meer bij hen woon.
    Ik hoor ze al bijna snikken:
    ‘kom weer thuis, o lieve zoon.’

    Maar dat doe ik lekker niet
    ook al hebben zij verdriet.

    O, ze zullen me zo missen
    als ik op mijn eigen paard
    door hun straat kom galopperen
    in een vliegensvlugge vaart.

    Mijn paard zijn staart zal zwaaien,
    maar niemand mag hem aaien.

    O, ze zullen me zo missen
    als ik in mijn zwembad spring
    en een kaart stuur van Mallorca
    waar ik op vakantie ging.

    Ik dans niet naar hun pijpen
    dat moeten ze begrijpen.

    O, ze zullen me zo missen,
    maar het is hun eigen schuld.
    Moeten ze maar niet steeds zeggen
    dat ik troep maak en tumult.

    O, ze zullen me zo missen.
    Eigen schuld en dikke bult.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mis je onder duizend voeten
    Niet mijn slippers op en neer
    Niet mijn slif, slaf hop en springen
    Niet mijn ‘au mijn teen doet zeer'?

    Mis je onder duizend handen
    Niet mijn hand die in je knijpt
    Niet mijn bommerdebom vuisten
    Niet mijn hand die naar je grijpt?

    Mis je onder duizend ogen
    Niet mijn ogen hemelsblauw
    Niet mijn boze donk’re kijken
    Niet mijn knipogen naar jou?

    Mis je onder miljoen woorden
    Niet mijn woorden in jouw oor
    Nou dat kan ik best begrijpen
    Daar ben ik niet boos om hoor.

    Want ik zit hier heel dichtbij
    Net als jij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En toen was daar de laatste les,
    De les voor de vakantie
    En ieder keek wat gaan we doen
    Zo vlak voor de vakantie.

    De juf deelde papieren uit
    Zo vlak voor de vakantie
    Zei dat ze mee mochten naar huis
    Want straks was het vakantie.

    Opeens schreef Quinn achter zijn hand
    Die les voor de vakantie
    Liefe juf ik ga je missen
    echt waar in de vakantie.

    Hij vouwde ‘t briefje daarna klein
    Zo net voor de vakantie
    En gaf het stiekem aan de juf
    Voor straks in de vakantie.

    De juf die las het briefje snel
    Het was nog geen vakantie
    Maar juffen zijn nieuwsgierig zeg
    Vast ook in de vakantie.

    Ze was heel blij dat kon je zien
    Die les voor de vakantie
    Ze zei zo lief: Quinn dank je wel
    Die keer voor de vakantie.

    Dat ik haar nu al missen ga
    Vandaag voor de vakantie
    Dus schrijf ik: juf ik mis je veel
    denk ik in de vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen