dinsdag 7 februari 2012

Negen-en-negentig

Stel je voor dat je van tevoren zou weten, dat je 99 jaar zou worden. Wat zou dat betekenen? Zou je dan alles wat rustiger aan doen - tijd zat! Of juist erg opschieten, want je weet niet of je gezond blijft, en alles wel kan doen wat je wilt doen? In de afgelopen weken zijn er weer nieuwe groepen gestart met filosoferen op het Mozaïek. De 'bovenbouwers' hebben zich nu twee keer drie kwartier op het thema 'wachten' gestort. Geweldige uitspraken kwamen er naar voren. 'Wachten stopt nooit! Je wacht oneindig, want er is steeds wel iets nieuws om op te wachten. Iets groots, of iets kleins, zoals melk koken.'
Als je dat naast die eerste vraag plaatst: als je van te voren zou weten, dat je 99 zou worden, zou je dan ook oneindig wachten? Of helemaal nooit?

14 opmerkingen:

  1. “Hoe oud gaan we worden, denk je”, vroeg giraf terwijl hij zijn blik liet dwalen over de verte.
    Mier die de hele dag bezig was geweest roeispanen te maken was niet bedacht op zo’n vraag.
    “Wij” en “oud”, herhaalde hij daarna nogal dommig giraf zijn woorden.
    Giraf draaide zijn nek naar mier die naast hem zat in het malse gras.
    “Ja”, zei hij met omfloerste stem.
    “In ieder geval zo oud als vandaag”, zei mier tevreden, want hij vond dat hij een heerlijke dag had gehad met wind om zijn oren en handigheid in zijn poten.
    “Denk je dat we ook zo oud als morgen worden”, vroeg giraf nadat hij had geprobeerd de einder te ontdekken.
    “Dat is maar afwachten hè”, grijnsde mier die zich wat ongemakkelijk begon te voelen.
    “Denk je”, vroeg giraf “dat we eigenlijk steeds moeten afwachten?”
    Mier keek giraf verbouwereerd aan.
    “We zullen wel mal zijn!”, riep hij uit.
    De zon zakte achter de horizon, de maan scheen vol en manig.
    “Zijn we mal, mier?”, vroeg giraf zo zacht dat mier blij was dat hij het toch net had kunnen verstaan.
    Nee”, zei mier.


    Het kan maar treffen met 99.

    Groeten,

    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, 'daarna' moet er helemaal niet in, in dat verhaaltje. Dus als je het er uit kunt krijgen mag je dat gerust doen. Zo niet dan staat het er gewoon lekker te staan.

    Groeten,

    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als alles woont en plaats heeft,
    de vogel in de heg,
    de cijfers op de klok
    dan woont in wachten het verheugen,
    het zien voordat,
    het groeten voor het spreken.


    Groeten,

    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En toen dacht ik onder het doen van wat ik vandaag deed, is het eigenlijk wel zinvol om te weten of je zou wachten of niet als je 99 zou worden. Iedereen weet dat toch, soms, allang.
    Wat ik me daarna realiseerde is dat ik soms echt geen tijd van wachten heb, omdat ik haastig, haastiger nog naar buiten moet.
    Dat idee probeerde ik in een versje. Wachten? Ik gruw er spontaan van.

    Haastig trok ik dus mijn schoenen
    Eerst mijn sokken netjes aan
    Trui en broek slobberden al rond
    Haastig trok ik aan mijn veters
    Wit was heel de lieve grond
    Sneeuw op ruiten en op straten
    Sneeuw ook, bij ons in de tuin
    Sneeuw op honden en op struiken
    Buiten, buiten moest ik zijn.

    Niet eerst nou verstandig eten
    Niet eerst muts en handschoen aan
    Niet eerst wachten op het stoppen
    Snel, ja snel naar buiten gaan
    Daar dan springen, proeven, gooien,
    Glijden, armen om de sneeuw heen slaan.
    Reppen, likken, hopen, weten,
    Hè de slee van vorig jaar
    Alle wijsheid op een stokje
    Als de sneeuw maar sneeuwen blijft.

    Nu geen tijd voor dit en datjes
    Voor verstand of zakdoek mee
    Echt geen tijd, geen tijd, geen tijd,
    Niet voor iets of eeuwigheid
    Want het sneeuwt
    Dat zie je toch
    Nou wat wil je anders nog.


    Groeten,

    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zie je nu wat er van komt als ik je blog lees. Dan stopt het niet meer. En wie gaat er met het hondje, doet de strijk, bedenkt een les, kookt eten, houdt het huis aan kant, leest een goed boek, zet haar handtekening ergens voor of tegen, mengt zich in iets nuttigs en is bezig de wereld te verbeteren als ik dat niet ook zelf doe? Ik stel voor dat jij dus maar stopt met bloggen, dan houd ik er hier misschien nog enige orde in.

    Ik loop te bibberen in zes truien,
    Snuit ook alle doeken vol
    Maar ik ga straks wel naar buiten
    Want het heeft zo mooi
    Zo mooi
    Want het heeft zo prachtig mooi gesneeuwd.

    Had ik maar heel veel ogen
    Aan twee heb ik eigenlijk te kort
    Al is twee wel meer dan een,
    Want het heeft zo mooi
    Zo prachtig mooi
    Zo heel prachtig ontzettend mooi gesneeuwd.

    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ons hondje moet wachten
    dan komt er in haar kop
    iets veel lolliger dan eerst,
    iets veel dringender dan eerst,
    iets wat ze nu, ogenblikkelijk nu gaat doen, op.


    Misschien is wachten: iets anders gaan doen. Wie weet wordt iemand dan ook opeens maar 101 ipv 99. Tenslotte wie zit daar op te wachten?

    Groeten,

    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zou heimwee, achterstevoren wachten zijn?

    Groeten,

    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat nu als ik echt niet wacht,
    niet op jou, op gaar of groen
    wat nu als ik echt niet wacht
    wat zou jij dan moeten doen.

    Wat nu als ik echt niet wacht,
    geen momentje, nergens op
    wat nu als ik echt niet wacht
    heb je daar al aangedacht.

    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wachten is eigenlijk bijna het mooiste,
    het mooiste van alles
    (een paar dingen niet meegerekend).

    Nog niet zover,
    eerst nog wachten.
    En al denk je dat je weet waarop
    in het echt, dus straks
    is het vast anders.

    Leuker?
    Anders!

    Hoe anders?
    Daar wachten we op.

    Groeten,

    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waarom het zo mooi is dat je 99 koos.

    Vroeger toen ik klein was,
    Nou ja kleiner toch dan nu
    Kende ik een mevrouw die
    van negenennegentig was.

    Reuze spannend en bijzonder
    Vond ik dat en nog.
    Iemand van negenennegentig
    Die je zie niet vaak, toch?

    Tot op een dag, een kind zei
    Ik ben van negenennegentig
    Toen had ik het alweer
    Iemand van negenennegentig

    Wauw!


    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vanwege dat ik niet zie wat ik typ, gewoon slecht zicht, merk ik dat ik echt onzin achterlaat op je blog. Alweer een zin die niet deugen wil. Niets aan te doen (van mijn kant).
    't Is jammer, maar twee woorden 'je' en 'zie' van plaats laten verwisselen en er staat wat ik bedoelde.

    Groeten,

    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als je ergens op wacht,
    op een toren of een muur
    dan is, bij hoogtevrees,
    het leven nogal zuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als je af wacht
    als een hondje
    dat bij af braaf is geweest
    hoop ik dat je ondertussen
    Dostojevski of zo leest.


    't Geeft hier vakantie en daar komen zichtbaar zeer diepe gedachten van. (ahum)

    Groeten,

    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen