dinsdag 6 maart 2012

Twee keer in een week …

… te gast mogen zijn in de PONT in Tilburg, het zal je maar overkomen! Nog geen week geleden mocht ik daar een middag aan de gang met de leerkrachten van de Oosterhoutse basisschool de Touwbaan. En terwijl op de achtergrond gierende boorgeluiden van de tentoonstelling in aanbouw klonken, bedachten zij krachtige vragen bij enkele van de prachtige kunstwerken in De PONT. Ter plekke wisselden ze de vragen met elkaar uit en onderzochten waarom de ene meer aanspreekt dan de ander. Fijn, en eigenlijk best bijzonder dat een school zich zo inspant om hun cultuuronderwijs ‘in de vingers’ te krijgen!

Vanmiddag was ik er weer, deze keer met een groep studenten van de Reinwardt Academie. Ook zij verdiepten zich in het filosoferen met beelden en oefenden met het bedenken van goede startvragen voor een filosofisch gesprek. Niet bij de werken van Ai Weiwei, die er sinds deze week tentoongesteld worden. Vragen zijn daar genoeg bij te bedenken natuurlijk. Maar om praktische redenen (de drukte rond de werken van Ai Weiwei, want waren er al een hoop bezoekers!) kozen we enkele andere werken uit – en niet toevallig waren dat dezelfde als afgelopen woensdag.

Mooi om te zien dat er allerlei verschillende thema’s naar voren kwamen in beide groepen. Waarmee het nog maar weer eens helder wordt: filosoferen schept ruimte voor het eigen denken…!

De studiedag Filosoferen met Kunst is georganiseerd door Kunstbalie in Tilburg: www.kunstbalie.nl

Reinwardt Academie: www.ahk.nl/reinwardt

1 opmerking:

  1. of schept het ruimte voor andermans denken?
    Ik bedoel eigen denken dat doe ik al, maar wat iemand anders denkt weet ik niet tot ik het hoor en dan kan dat eigen denken worden, maar ook voortgezet denken of andersom denken of tegendraads of op de hol slaan denken of samen denken of ik snap er niks van denken of ...
    Al die vormen van denken kunnen eigen denken worden, maar ik heb het idee dat het ook de lucht in kan vliegen en verdwijnen en wel voorgoed.

    Groeten,

    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen