maandag 15 juni 2009

Waar het hart vol van is ...


...loopt de mond van over...





Verdwijnen spreekwoorden en gezegden uit onze taal?
Ik ben opgevoed met talloze dooddoeners, stoplappen, bijbelcitaten en andere mondsnoerders. Nooit zou ik ze gaan gebruiken, dàt wist ik zeker.
Deze week vroeg zoonlief - twee meter lang, student - of gezegden en spreekwoorden uit de taal zouden gaan verdwijnen. Hij had ze op school eigenlijk niet geleerd, maar een paar. Maar vreemd genoeg blijken ze nogal eens deel uit te maken van inburgeringscursussen.
Maar ja, wat er gebeurde, dat voel je op je klompen aan; het gesprek opende bij mij de sluizen. En waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Bezint eer gij begint! dacht ik meteen, want wie wind zaait, zal storm oogsten. En dan is het te laat; maar er is nog hoop, want misschien kan ik er voor je tweemaal met je ogen kunt knipperen en voordat boontje om zijn loontje komt nog mee stoppen. Want beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald!

Oef! Het blijkt helaas maar al te waar dat dat spreekwoorden en gezegdenpatroon uit mijn jeugd er ook bij mij behoorlijk ingesleten is. Wat heet...je kunt eigenlijk wel spreken van spoorvorming in mijn hoofd - erger dan op de rechterrijstrook van de A-13...
Het lijkt me trouwens wel aardig om een hele dialoog op te zetten die alleen bestaat uit spreekwoorden en gezegden. Gewoon om uit te proberen of dat zou helpen, als remedie, zoals het hele liedje zingen dat in je hoofd zit en er niet meer uit wil. Ja, dat lijkt me een goed idee, preventie! Want anders wordt het misschien toch een kwestie van een put die gedempt wordt als het kalf verdronken is....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten