zondag 30 oktober 2011

Vroeg opgestaan

Omdat zijn pootjes maar een fractie zijn van mijn benen, wandelt mijn hond dan eigenlijk veel verder dan ik? We liepen op deze stille zondagochtend samen ongeveer dezelfde route. Want zelfs aan de riem maakt hondmans toch wel wat omzwervingen die ik niet maak, en andersom. We hadden het erg naar ons zin. Althans, dat denk ik. Want strikt genomen weet ik niet wat mijn hond denkt. Gemeten aan het ontspannen wandelgedrag en de al even ontspannen zwiepende staart en zacht verende oortjes, ga ik er van uit dat we het allebei goed hadden.

Bij wandelingen als deze staat ook de filosoof in mij vroeg op. Ik mijmer wat in het cadans van de wandelschoenen en er ontstaan allerlei vragen, en soms dienen zich ook opeens ideeën aan.

Achter menig raam langs de Van Foreestweg zag ik ze weer: de vazen, de bloempotten, lantarentjes, stenen poezen, houten bollen, kunstig gedraaide en / of geverfde takken, beelden, allerlei veelal in tweevoud in vensterbanken opgestelde tierelantaria. Vanwege ‘halloween’ nu ook pompoenen met gestickerde oogjes en een wrede glimlach, spookjes in lampionvorm en heksenmutsen. Er wordt wat aangeschaft: kijk! wij doen mee, we horen erbij! En ook al mieteren we straks het hele zaakje zonder enige wroeging in de KLIKO: geen punt: is dat tenslotte toch geen bijdrage aan de groei van de economie…?

Waarschuwing: desgewenst kan je nu stoppen met lezen, want hierna gaat het alleen nog maar over een zomaar ontstane, (on)zinnige gedachte... Stevig doorstappend dacht ik – en niet voor het eerst – na over ons economiedenken en over het feit dat economische groei almaar gestimuleerd dient te worden om toch maar een enigszins gelukkig leven te leiden. Zou dat niet anders kunnen? De overheid zweert nu bij een Kenniseconomie, maar is dat wezenlijk anders? Want die lijkt toch ook en vooral bedoeld om de economische groei gezond te houden? En opeens dacht ik: kunnen we geen Zorgeconomie bedenken? Als we al die uitgaven voor die spookjeslampions, vleermuispakken en pompoensjablonen, evenals voor paastakken, kerstballen en lichtslangen in kerstman-in-slee-met rendier-vorm, en alle oeverloze gezellige moderne huis-en-tuin-decoraties (in tweevoud) nou eens besteedden aan de aanschaf van goede zorg? Dan zouden de zorgverleners, die op de werkvloer wel te verstaan - beter betaald kunnen worden. Of gaat het daar juist niet om? Lastig hoor, dat economie = geldperspectief loslaten. Zouden zij in plaats daarvan misschien weer trots kunnen zijn op hun beroep, bijvoorbeeld omdat ze het eindelijk weer naar tevredenheid kunnen uitvoeren? In een zorgeconomie kunnen mensen hun geluk en voldoening halen uit het samenleven, in plaats van uit tentoonstellen. En … Ach, maar dit hoef ik toch allemaal niet in mijn eentje te bedenken? Wie denkt er mee?

foto: gevonden op www.coverart.nl

9 opmerkingen:

  1. Marja, daar begon ik al direct mee te denken.
    Bij je eerste vraag dacht ik bijvoorbeeld.
    Wandelt je hondje ipv verder niet meer? Ik hoop toch dat jullie beiden weer samen thuis kwamen.

    Bij de uitstalling moest ik helmaal niet aan vertoon van 'we doen mee' denken. Eerder aan wat je later schrijft. Zorg. En dat kan ook in lol met elkaar hebben, zitten of in samen iets vieren of tuigen of sieren of delen of ...
    In veel.
    Het kan ook zijn, lijkt me, dat er ter compensatie van een gemis getuigd wordt. Dan lijkt het een beetje op eten bij verdriet of stress.
    Waarom de kerstballen en de slingers geldelijk in de zorg (handen aan het bed) steken? Waarom niet wat we uitgeven aan vlees of vliegvakanties. Gelukkig maken mensen het voor zich zelf uit. En zo loopt de een te zingen op de hei en werpt de ander zich in de haast van het ergens heen moeten.

    En die economie? Ach we zijn altijd op weg naar samenleving. Ik zou dat beestje geen naam geven. Waarom zorgeconomie als er veel te lezen valt of leeseconomie als er veel te schilderen valt of schildereconomie als er veel te koken valt. In de beperking toont zich de meester, maar niet in een samenleving. Die bruist en doet en ontdekt en groeit en bloeit en luistert en tuigt en ontluistert en tuigt af en zint zich en bemint en ... Een beetje veel, maar er kan altijd meer bij.

    Kijk dat dacht ik en het is nog maar het begin van de week.

    Groeten,
    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onbeschrijflijk, onbetaalbaar,
    prachtig en wel heel erg fijn
    is een vers van Willem Wilmink
    zou dat economisch zijn?

    dinsdag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En toen vroeg ik mij af: Waarom trots op je beroep? Ik neem mijzelf. Ik ben nimmer trots op mijn beroep. Ik vind het wel een leuke uitvinding dat werk van me. Als ik trots ben is het op al de kinderen die zomaar verstandige, mooie, diepe, grappige enz, dingen zeggen. Dus ik ben wel trots in mijn beroep, nimmer op mijn beroep. En dat laatste hindert me niets.

    donderdag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het schoot mij zo halverwege het één en het ander te binnen dat ik vroeger leerde dat economie iets te doen had met schaarse goederen. Dat vond ik altijd fantastisch dat begrip: schaarse goederen.
    Dus wie weet leven we helemaal niet in een economisch stelsel van welke aard ook, daar sommige dingen zo ruim verkrijgbaar zijn dat er geen sprake is van schaarste.

    donderdagmiddag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En toen dacht ik: je kunt goede zorg helemaal niet aanschaffen. Je kunt het wel geven of ontvangen, maar aanschaffen? Nee, het is geen auto of flessenlikker tenslotte.

    vrijdag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gister was er een item op het journaal waar mensen voor een zeer schappelijke prijs een huis hadden kunnen aanschaffen omdat ze met anderen een samenwerking waren aangegaan en de projectontwikkelaar buiten de deur hadden gehouden.
    Zou 'zelf doen' een ander economie in het leven roepen of zou het ons alleen maar schelen in de beurs?

    zaterdag

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lees je ook Remco Campert vanwege de grote uitdeling van de bieb?
    Daar schrijft hij ergens dat het gaat om liefde en geld. Het geld is er voor de liefde omdat het narigheid geeft in diepe armoe te leven. Het gaat echter om de liefde, ook dat geld.

    zondagnamiddag

    Nu stop ik, niet met denken, wel met reageren.

    Groeten, Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een denkprocessen, dat gaat maar door, ik geniet en denk en palaver ook hier thuis maar door, we voerden al menig gesprek over de kwestie. Ergens hoorde ik dat geld , kracht en liefde uit dezelfde bron komen, een eenheid zijn, ze zouden zelfs hetzelfde zijn. Kan me daar niks bij voorstellen, en opeens komt die advertentie boven, 'geld het is maar wat je ermee doet'. En dan is er dat bekende gezegde: geld is de wortel van het kwaad. Tja wat zeggen al onze woorden eigenlijk... als je almaar doorfilosofeert kom je er niet uit, in het daagse leven er een weg in vinden, lukt mij althans wel... Maar zo af en toe de boel eens opschudden daarover is heerlijk en zeker zinvol. Heb je Marcel Möring gelezen in de NRC dit weekeind?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Welnee, vanwege dat wij hier gewoon een zuil zitten te zijn tegen alle verdrukking in lezen we trouw Trouw.

    Groeten.

    BeantwoordenVerwijderen