zondag 6 november 2011

Over sprookjes en tekeningen

Op een zachte reuzenpoef in een knusse ruimte luisterde ik ademloos naar een van mijn lievelingssprookjes. Heerlijk om weer eens voorgelezen te worden!

Daarna ging ik natuurlijk net als de andere deelnemers aan de dagworkshop aan het werk. 'Teken maar een moment uit het verhaal: het moment dat je opviel, of raakte.' Lang geleden dat ik op mijn knieën zat met een groot vel papier voor me en dozen vol kleurkrijt, waskrijt, pastelkrijt, potloden…. Onder mijn handen verscheen een grote glanzende kikker. Langzaam klom hij de trap van het paleis op. Splasj, splasj. Een bruin modderspoor bleef achter op de glanzende marmeren treden. Bovenaan de trap was een enorme eikenhouten deur, met een gouden deurknop…

Bij het bespreken bleek ieder detail in de tekening te duiden vanuit symboliek. En tot mijn verrassing waren alle details samen parallel aan iets dat mij erg bezighoudt: de contouren van een verandering in mijn omgeving, die zich steeds duidelijker beginnen af te tekenen.

En dat was nog niet alles. Bleef ik tijdens het tekenen van een volgende opdracht nog even denken: wat ga ik tekenen, hoe, en waarom, daarna ging het korte verhaal dat ik er over moest schrijven met mij aan de haal. De woorden tuimelden achter elkaar uit mijn pen en binnen no-time stond er een sprookjesachtig verhaal op papier. Ook dat stond bol van symboliek. Met hart en hoofd vol kwam ik ’s avonds thuis. Dankjewel Heleen! Deze werkwijze past bij mij, en bij mijn werk, ik ga er zeker gebruik van maken…

Sprookjes, de symbolische werking: een workshop van Heleen Hoezen. Warm aanbevolen voor wie op een andere manier naar kinderen wil kijken, of er op een andere manier mee wil communiceren. En niet alleen voor wie van tekenen en van sprookjes houdt!

Meer weten? Kijk op www.hhkindertherapie.nl

Tekening (fragment): Marja van Rossum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten