maandag 28 november 2011

Themawerk filosoferen

Het leuke van werken met een leerkrachtenteam dat je al lang kent, is dat je de mensen al lang kent. En dat je weet wat ze in huis hebben. Soms weet je dat als regelmatig invliegende coach zelfs beter dan zijzelf. Niks nieuws, zwemmend in een vissenkom ziet een goudvis ook niet altijd wat er allemaal te zien is. Maar daar heb je dus een coach voor…

Vandaag was ik weer te gast op basisschool Icarus om een studiemiddag filosoferen te verzorgen. Filosoferen met kinderen is een substantieel onderdeel van het onderwijs op deze Heemsteedse basisschool. De 'gewone' kneepjes van het vak: startvragen, doorvragen, op zoek naar verdieping in een gesprek, die kennen ze daar al lang. Vandaag liet ik hen kennismaken met het fenomeen themawerk. Op basisschool het Mozaïek in Delft gebruik ik deze manier van werken al een tijdje. Tien weken lang werkt een groep rond een veelomvattend thema. In die periode geven de kinderen ook alles wat er verzameld is aan ideeën en gedachten concreet vorm. In een spel, een boek of in een panorama. Daarmee kunnen ze ouders of andere kinderen uitnodigen om mee te denken, of er op zijn minst van mee te genieten. Deze aanpak is in Delft een doorslaand succes. Na een korte introductie werkte men op de Icarus in kleine groepjes aan stappenplannen voor denkspelen, filosofieboeken en een panorama - van papier, klei of misschien wel digitaal…

Het leuke van werken met een team dat je al lang kent is ook dat je weet dat je er weer komt. En hen van feedback mag voorzien. Maar ook van complimenten! Dik verdiend, mensen van de Icarus. Er staan de kinderen wederom mooie dingen te wachten tijdens het filosoferen op jullie school!

Meer weten? Stuur een mailtje naar marja@grootdenkraam.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten