zondag 1 januari 2012

Spelen

Vlak voor de kerstvakantie vroeg ik aan de kinderen uit de middenbouwgroep op basisschool Het Mozaïek om aan te geven wat ze dachten over spelen. Allemaal riepen ze dat spelen leuk is, spelen is fijn! Toen ik hen vroeg om een tekening te maken van datgene wat ze het liefst speelden, of waar het liefst mee speelden gingen ze dan ook gretig aan de slag. Alleen, samen, met hond,computer, speelgoed (of zonder) binnen, buiten: het liefst speelden ze overal en altijd. Toen we wat dieper ingingen op het waarom bleek al snel dat spelen veelomvattend is. Een spel, vonden zij, is echt leuk als het spannend is, als je goed moet opletten. Winnen is fijn, maar meedoen is nog weer leuker dan winnen, dachten sommigen. Spelen is vooral fijn omdat je er veel bij kunt bewegen, rennen, springen, of vreemde bewegingen maken - zoals bij twister, maar ook als je er bij moet nadenken. Het is tof om zelf een spel te verzinnen, en helemaal als anderen het dan leuk vinden om te spelen.

Zouden er altijd nog nieuwe bedacht kunnen worden? Deze groep is begonnen met het bedenken van nieuwe spellen. Verrassend om te zien wat er uitkwam: een puntenslijpspel bijvoorbeeld!

2 opmerkingen:

  1. Blikje buskruit
    Stoep en rand
    Knikker naar de overkant
    Hier een hinkel
    Daar een touw
    Kusje op het erge au.

    Vallen opstaan
    Draai en rond
    Zwembad graven in de grond
    Heel ver weg
    Of juist dichtbij
    Heb je ook wat tijd voor mij.

    In spin bochtje in
    Schommel hoog
    Zag je hoe ik bijna vloog
    Ik ben sneller
    Beter ook
    Lekker zeg dat vuurtje stook.

    Steppen tollen
    Ik en jij
    Drie naar voren en opzij
    Sjouw en sjor
    Trek duwen maar
    Morgen zijn we nog niet klaar.

    Fijn hoor, spelen. Zouden er mensen zijn die er echt mee stoppen, ook in hun hoofd?

    Groeten,

    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens de kinderen in mijn groep wel: als je altijd werkt, dan speel je niet meer... Ben ik blij dat mijn werk voor mij ook een en al spel en spelen is!
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen