zondag 13 september 2009

Je hele leven wachten

Het nieuwe schooljaar ruikt fris. De zolder waar we gaan filosoferen is in de zomervakantie helemaal opgeknapt. Nieuwe vloer, frisse kleuren. Tot half januari filosoferen we hier weer iedere week!
De kleutergroep stapt dapper alle trappen op naar boven. We landen gezellig in de kring. Beneden in de groep hebben we het er al kort over gehad, wat dat is, filosoferen. Wachten is het thema dat we vandaag onderzoeken. Moet jij wel eens ergens wachten?
De voorbeelden komen vlot. In de rij bij de kassa, op het vliegveld, voor je in kan stappen. Spontaan wordt er verteld hoe dat wachten in zijn werk gaat. Als je wacht, dan ga je even denken, wat je kan gaan doen. En dan ga je een beetje spelen, langs de rij heen en weer lopen. Alleen als het een hele lange rij is, dan kan dat niet. Dan mag het niet, anders ga je te ver weg. Wachten kan best leuk zijn, als je een beetje kan spelen.
Ik vraag wat het is: wachten, of spelen?
Het blijft wachten ook als je speelt. Maar is er dan geen verschil? Waarom heet het een dan wachten en het ander spelen?

Wachten en spelen is heel verschillend vinden ze. Spelen als je wacht is anders, het is minder leuk dan spelen als je niet wacht. Als je niet mag spelen duurt wachten lang!
Lang wachten is dat anders dan even wachten? Bedenk eens iets waar je heel lang op moet wachten?
Ook hier komen de ideeën vlot naar voren. Je moet heel lang wachten tot je na groep 8 van school gaat. Maar het is alleen wachten als je daar ook steeds een beetje aan denkt: wanneer mag ik van school, wanneer mag ik van school?
Dan roept een kind opeens door alles heen: je moet heel lang wachten tot je dood gaat!
Ja, ja, beamen anderen, want dan wacht je je hele leven!
Is dat dan wel wachten?
Ja zeker, zeggen de kinderen. Je wacht er op, iedereen wacht er op, maar je gaat dan ook spelen, en naar school, beetje werken … je doet van alles, maar je wacht er wel op!
Op basisschool Het Mozaiek staat filosoferen al jaren op het programma. http://www.mozaiekdelft.nl

1 opmerking: