woensdag 30 september 2009

Maak het verschil

Wat kun je doen als een groep af wil zien van deelname aan een project? Navragen, overleggen en aanpassen. En als je daar echt voor gaat, is de beloning groot!
Trouwe bloglezers hebben allang ontdekt dat het project Ik mis je zo me na aan het hart ligt. Deze week gaf de directie van de Shri Saraswatischool, een Hindoeïstische basisschool in deelgemeente Delfshaven aan dat er in verband met de geloofsovertuiging problemen waren gerezen met ouders over het bezoek aan de Zuiderbegraafplaats. In overleg met projectleider Yvonne van der Haven van de SKVR werd besloten Ik mis je zo in aangepaste vorm op school te presenteren. Met foto's die eerder tijdens het project gemaakt waren leidde ik de kinderen rond op de begraafplaats en door het project. Ze luisterden ademloos, en net als tijdens de 'echte' rondleiding luisterden ze daarna naar de verhalen van de vertellers. Die waren alle trappen (en dat waren er heel wat!) naar boven geklommen om hun verhalen in groep 7 en 8 te vertellen. Daarna verrassende uitwisselingen over de rituelen rond begraven en cremeren met groep 7, prachtige filosofische gesprekken met veel diepgang in groep 8 en groep 7, de directeur die vertelde dat groep 8 ook stukjes in de schoolkrant zal schrijven over dit project... waar een wil is, is een weg. En dat maakt alle verschil.

1 opmerking:

  1. Maar zonder al die betrokkenheid van de mensen die dit project uitvoeren was dit nooit en dan ook nooit mogelijk geweest. Dat is de ware kracht van Ik mis je zo: de mensen, en in het bijzonder de kinderen staan centraal en voorop. Marja, voor mij een cadeautje om terug te lezen en bevestigd te krijgen hoe bijzonder dit project is en blijft. En ook hoe het, door alle zorgvuldigheid van jullie overeind blijft, waar en hoe dan ook uitgevoerd. Dank! Ben trots op jullie. Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen