maandag 31 januari 2011

Stapelgek

Wat kun je doen als je zit te springen om inspiratie? Je kunt je dan verdiepen in methode's die je helpen om creatief te leren denken. Dat kost wat moeite en tijd, maar dan heb je ook wat!
Frisse gedachten en associaties, daaraan ontbreekt het mij niet - integendeel. Gewoonlijk dringen zij zich vriendelijk aan mij op in een niet aflatende stroom. Ik ben daaraan inmiddels wel gewend geraakt.
Maar het schijnt niet bij iedereen zo te werken. Hoe dan wel, daarvan kan ik me eigenlijk geen voorstelling maken. Een troostende gedachte: andersom waarschijnlijk ook niet. Maar voor wie de gedachten en associaties niet zomaar voor het oprapen liggen is hier een tip.
  1. Ga achter je pc zitten, bij voorkeur als je al enigszins slaperig bent.
  2. Tik op 's werelds grootste zoekmachine traag en wat verveeld een woord in het zoekbalkje Afbeeldingen. Bijvoorbeeld het woord 'stapels'. De zoekmachine gehoorzaamt onmiddellijk - en zie wat er allemaal gestapeld is én op het world-wide-web getoond wordt! Kranten, auto's, papier, geld, olievaten, kussens, pallets, taarten, kinderen, woorden, foto's, dobbelstenen, boeken, werk, hout, tompoezen, cadeau's, schoenendozen, leguanen, veilingkistjes, reisgidsen, babybadjes, hooi, eieren, radio's, wc-rollen, wol, emmers, spoorbielzen, ...

3 opmerkingen:

  1. Marja,

    wat nu als je niet verlegen zit, maar dapper?

    (En anononiem ben ik niet, maar ik weet niet hoe ik anders kan reageren.)

    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Co,
    Dapper! gewoon proberen, kijken wat er gebeurt...!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. waar om,
    pom pom,
    zit je verlegen om.

    is het om de tafel,
    is het om de tuin,
    is het om de brij, trala,
    of bak ik ze te bruin.

    wanneer je zo verlegen zit,
    pipa de viva foon,
    komt boon dan om de haverklap
    of komt hij om zijn loon.

    daarom, daarom,
    waar zit een mens verlegen om.

    Natuurlijk weer studiemiddag gehad, maar me tevens al een tijd afgevraagd hoe het is om 'om' te zitten.

    Co
    LC

    BeantwoordenVerwijderen